תיקון דוד חשמל – שאלות ותשובות

איך מתקנים דוד חשמל? איך באמת יודעים אם מדובר בקצר חשמלי או עומס יתר או נזילה בדוד החשמל ואיך אתם יכולים להכין את עצמכם מראש לבדיקה כללית, לפני הזמנת חשמלאי

תיקון דוד חשמל: הגיע החורף ושמתם לב שלוקח לדוד חשמל לחמם את המים הרבה (הרבה) זמן. האמת שזה קורה אפילו בקיץ כשבא לכם מקלחת חמימה בשעות הערב, ואתם שמים לב שהדוד חשמל לא זריז ומהיר בחימום כבעבר. יש בעיה כנראה, והבן אדם הראשון אולי שאתם חושבים עליו הוא "טכנאי דוד", אבל, דוד החשמל מכיל רכיבים חשמליים וכאן נכנסת גם עבודתו של החשמלאי שהוסמך לכך. במקרים של עבודה שקשורה לצנרת הדוד או החלפתו, טכנאי הדוודים המומלצים יעזור לכם.

מה זה דוד חשמלי?

על פי וויקיפדיה, דוד חשמל הוא דוד חימום המשתמש באנרגיה חשמלית לחימום מים. דוד החשמל מורכב מ-4 חלקים עיקריים הקשורים לחימומו והם:

גוף חימום, שאחראי על המרת האנרגיה החשמלית לחום. בתוך הגוף חימום נמצא התרמוסטט שאחראי על השליטה בטמפרטורה הרצויה (לחיסכון בחשמל דוד חשמל לחצו כאן).

גוף חימום, פלאנג' וחמם מהיר

בפתח הדוד שמש מולבש על גוף החימום שרוול פלסטיק שחור שנקרא "חמם מהיר" והוא אחראי על האצת חימום המים. על הסגירה של דוד החשמל מולבש פלאנג', מין צלחת מתכתית ועגולה שאוטמת את כל הסיפור. רק קחו בחשבון ש"החלפת פלאנג'" בשפת החשמלאים, כוללת בתוכה החלפה של הפלאנג'+גוף חימום+תרמוסטט.

קצר חשמלי או עומס?

גוף החימום ברוב המקרים אחראי על התקלה הנפוצה ביותר בדוד חשמלי והיא נובעת מהצטברות של אבנית בתוך הדוד. כשדוד חשמל לא מחמם כמו שצריך או כמו שאתם זוכרים שחימם בעבר, רוב הסיכויים שמדובר בגוף החימום או בתרמוסטט.  להחליף גוף חימום לא מסובך, מדובר בשליפה של הגוף חימום מהדוד, בלי לפתוח את הפלאנג' והחלפה של גוף חדש במקומו. הבעיה כאן היא שזה פתרון זמני, ומומלץ בהחלט לבצע ניקוי יסודי של האבנית בתוך הפלאנג' ולבדוק אם כדאי להחליף. מומלץ לפנות לחשמלאי שיעשה את העבודה.

תיקון דוד חשמל

אך לפני שאתם מתקשרים ומזמינים חשמלאי, כדאי לבצע מספר פעולות בדיקה בכדי לנסות לבודד עוד את הבעיה. ראשית, בידקו שלא מדובר בעומס יתר. איך? כבו את כל המכשירים החשמליים בבית והפעילו את הדוד ובהדרגה החזירו את המכשירים החשמליים לחשמל ובידקו שלא קופץ הנתיך הראשי. אם הוא קופץ, מדובר בעומס יתר להפסקת חשמל הרי שהבעיה היא בדוד ולא כתוצאה מעומס יתר.. אם ברגע הראשון של הפעלת הדוד, הממ"ט בארון חשמל קפץ, מדובר בקצר חשמלי.

הזמנת חשמלאי

כאשר הדוד חשמל מקצר, רוב הסיכויים שמדובר בבעיה בגוף החימום או התרמוסטט, ובמקרים חריגים, נזילת מים. אם התרמוסטט התקלקל, זה כנראה נגרם מאיכות ירודה שלו או  כתוצאה משימוש ממושך ואינטנסיבי. במקרה של נזילת מים הנראית לעין, חובה עליכם לנתק את אספקת החשמל לדוד לפני שאתם מזמינים חשמלאי שינסה לטפל בו. מדובר בסכנת חיים ממשית. צעד אחד אחרי שהבאתם לניתוק החשמל הוא איתור הברז המוליך מים אל הדוד וכל שעליכם לעשות הוא פשוט לסגור אותו. יש מספר מועט של דודים מעטים שבהם קיים ברז נוסף גם ביציאה מהדוד, נתקו אותו גם.

בכל אחת מהבעיות שהוזכרו למעלה, עליכם להזמין חשמלאי מורשה. חשמלאים מנוסים יוכלו לפתור את בעיית הדוד שלכם בזמן קצר.

חוסכים בחשמל

כיצד אפשר לחסוך בהוצאות החשמל של דוד החשמל? הרעיון של צריכה נכונה ושימוש של דוד החשמל הוא בדיוק כמו כל מכשיר חשמלי אחר. מאחר ומדובר בציוד חשמלי שזוכה לשימוש כמעט יומיומי, החיסכון המצטבר שלכם לאורך זמן הוא אדיר.

לא רק שהוצאות החשמל שלכם יקטנו בצורה משמעותית, אלא גם ההוצאות על תיקונים והחלפת חלקים בשל הבלאי של הדוד החשמלי יקטנו לאורך הזמן. אין באמת סיבה מוצדקת להפעיל את הדוד יותר מ-20 דקות. בהנחה שהדוד תקין ומחמם, ושאתם לא מתכוונים לקלח את כל הבית עכשיו. זיכרו גם, שלמרות שהטרמוסטט מאפשר לכם לכוון ל-70 מעלות את הטמפרטורה, אני לא ממליץ לכם לעשות זאת. גם בטמפרטורה של 65 מעלות יהיו לכם מים חמים, אך תקבלו ירידה ניכרת בצבירת האבנית בגוף החימום.


2 מחשבות על “תיקון דוד חשמל – שאלות ותשובות”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top
× זמין גם בוואטספ!