קצר חשמלי בבית? 5 צעדים שיעזרו לכם לאתר את התקלה

קצר חשמלי בבית או בעסק הוא סיטואציה לא נעימה, ותמיד הוא מגיע בזמן הלא נכון. אבל, יש מספר דרכים להבין למה זה קורה ואיך מבודדים את הבעיה ולפחות מאתרים את מקור הקצר

הצעד הראשון שעליכם לעשות ברגע שקצר חשמלי מגיח משום מקום הוא לבדוק מה קופץ בלוח החשמל. האם מדובר במפסק הראשי או בממסר הפחת (מפסק מגן הפחת). אם אין לכם מושג מה זה ממסר הפחת או מה זה מפסק ראשי שלוח החשמל שלכם, הביטו בתמונה הבאה:

מימין מפסק ראשי, צמוד אליו משמאל ממסר הפחת

ברוב המקרים, ובהתאם לתמונה כאן למעלה, מיקומו של המפסק הראשי בלוח החשמל הוא מימין לכל המפסקים, ימני קיצוני. מיקומו של ממסר הפחת גם כן ברוב המקרים נמצא בדיוק כמו בתמונה, משמאל למפסק הראשי בלוח החשמל. זיהוי מיידי של ממסר הפחת הוא סוויץ' או כפתור עם האות T (כפתור בדיקת תקינות, לחיצה עליו תנתק את זרם החשמל)

ממסר הפחת קופץ! מה עושים?

לממסר הפחת יש תפקיד קריטי במעגל החשמלי בבית ובשורה התחתונה הוא נועד להציל אתכם מפני התחשמלות. ממסר הפחת עושה זאת על-ידי ניתוק החשמל באופן מיידי בכל הבית. אם חשמל זולג כתוצאה ממכשיר חשמלי תקול, או אם חוטי חשמל באים במגע עם מים, ממסר הפחת ינתק את הזנת החשמל בלוח.

במידה וזיהיתם כי ממסר הפחת אכן קופץ, תוכלו ב-3 צעדים פשוטים לזהות את הבעיה:

  1. הורידו את כל המפסקים בלוח החשמל.
  2. הרימו את ממסר הפחת (המפסק הימני) וגם את המפסק הראשי (שני מימין).
  3. הרימו את המפסקים הנותרים, אחד אחד. אחד מהם יגרום לממסר הפחת לקפוץ.

לאחר שבודדנו את המפסק (פקק) שגורם לקצר החשמלי ולחשמל לקפוץ, אנחנו כבר יכולים להצביע על מקור הבעיה. אם לדוגמא המפסק שמקפיץ את הממסר פחת, אחראי על החשמל במטבח, נוכל לנתק את כל המכשירים במטבח ולחבר אותם אחד אחרי השני עד למציאת המכשיר הסורר. אם מדובר במפסק שאחראי על המזגן, אז הבעיה היא עם המזגן.

ממספר פחת באמצע, מפסק ראשי תלת פאזי מימין

המפסק הראשי קופץ! מה עושים?

המפסק הראשי קופץ כאשר יש עומס יתר, כלומר אתם משתמשים ביותר חשמל ממה שחברת החשמל סיפקה לכם, במקביל. בדירות ישנות עדיין קיים חיבור חשמל של עד 25 אמפר ובדירות חדשות יותר 40 אמפר. סיבה נוספת לקפיצת המפסק הראשי הוא קצר חשמלי באחד המכשירים בבית. אז מה עושים?

  1. הורידו את כל המפסקים (ממט"ים) בלוח החשמל והשאירו למעלה רק את המפסק הראשי.
  2. הרימו את ממסר הפחת (להזכירכם, נמצא משמאל למפסק הראשי)
  3. הרימו אחד אחרי השני את המפסקים הנותרים. אחד מהם יקפיץ את המפסק הראשי.

אחרי שהצלחנו לזהות איזה מפסק (פקק/ממ"ט) גורם למפסק הראשי לקפוץ נוכל לבצע את כל הפעולות שעשינו למעלה.

בכדי לבדוק האם מדובר בעומס יתר, עלינו לנסות לשחזר את סדר הפעולות שעשינו קודם, אלו מכשירים הפעלנו במקביל. אם קשה לזכור, אז פשוט להתחיל להפעיל את המכשירים החשמליים אחד אחרי השני.

לסיכום, להזמין חשמלאי? טכנאי?

  • במידה וממסר הפחת הוא מקור הבעיה והוא זה שקופץ ולא הצלחתם לפענח איזה מכשיר מקפיץ אותו, מומלץ להזמין חשמלאי, מדובר בסכנת התחשמלות.
  • במידה והמפסק הראשי קפץ, וכנראה מדובר בעומד יתר על החשמל, יש להתייעץ עם חשמלאי לצורך הגדלת החשמל בבית.
  • אם המזגן הוא הבעיה או כל מכשיר גדול אחר, הזמינו טכנאי או איש שירות.
  • אם הקצר שזיהיתם נגרם ממכשירי חשמל זולים וזניחים כמו טוסטר, או מקציף חלב, ממליץ לכם פשוט לזרוק ולקנות חדש, מאשר להזמין איש מקצוע, חבל על הכסף שלכם.

Scroll to Top
× זמין גם בוואטספ!